Wednesday, March 20, 2013

Tekan Menekan

Hari ni aku rasa aku dah menjadi part of satu sistem yang mula-mula buat aku culture shock.

Sistem ni pada mulanya seawal aku masuk memang amat menjengkelkan.

Paling jengkel sekali ialah bilamana aku dapati tak ada "passion to care", atau apa2 saja nilai yang mana segilintir nurse tak dapat pamerkan.

Aku rasa mereka ni kerja hanya untuk kerja semata-mata.

Pagi datang kerja ambik passover, then petang passover.. kalau boleh balik cepat , lagi bagus.

Sungguh tak seronok dan tarik muka apabila patients datang dan menyerang wad ibarat garuda melanggar indonesia.

Namun hari ni...

Aku pon dah jadi macam ni.. kerja sebab kena kerja. tak sabar nak tunggu waktu balik. dan kalau balik tu kalau boleh nak blah cepat-cepat.

Apesal ek?

Rupa-rupanya baru aku perasan. Semua ni disebabkan tekanan. Selama ni mereka kerja dalam tekanan.
Sebab tu "passion" itu hilang. Dan environment sekeliling sangat-sangat tidak stimulating.

Mereka ditekan oleh Sister, buat kerja sebab kalau tak nanti kena marah dengan Sister dan Sister pula takut dimarah oleh Matran..

Sistem tekan menekan ini.. yang atas menekan button.. supaya yang bawah buat kerja dan yang dibawah tertekan rupa-rupanya memalingkan terus "passion" and "love" selain menyahkan terus "stimulating environment.

Jadi, aku percaya nanti satu hari semua ini akan berubah. Tapi tak tau la bila.

2 comments:

ihsan_huhu said...

tu dia abg wira romantis sudah bersuara

Asmoham said...

Kadang2 aku miss easy life kat nz tp someone has to do something utk ubah malaysia.