Thursday, September 10, 2009

Diari Ramadhan : Part II

Sambungan Part 1

Sedar x sedar, dah lebih 2 minggu kita berada di bulan Ramadhan yg mulia ni. Aku? Camni la.

Dulu masa kecik-kecik, sume orang aku rasa mak ayah korang ajar, n galakkan korang puasa. Xkesah la bape hinggit korang dapat sehari, depends on kewangan dan ekonomi parents korang. Dulu-dulu aku collect la gak duit, dan puasa itu semata-mata kerana duit. Sayang nak tinggal puasa sebab nanti xdpt duit. dulu seringgit. maybe skg dah ada parents yg bagi 10 ringgit. Kalau kat Dunedin ni aku tau ada post grad family yg bagi dalam NZ dollar.


kecik-kecik lg dah mata duitan.huhu


Tamat citer bab duit hinggit nieh. X habis ke mana kalau nak kire bab duit nie. Aku nak korang tau betape di bulan Ramadhan ni, dalam ramai-ramai manusia, patutnya kita kejar nak dapat "duit-duit" akhirat tapi hakikatnya, ramai yg terlebih la pulak kejar duit duniawi ni ha. Maybe xsume orang tapi x dinafikan adanya kes-kes nadir. ( rare cases)

Contoh dekat. Dekat sini je. Dekat je dgn tempat aku. Tempat aku duduk ni la.

Apesal? Ape cer? Ada orang makan taik ke?

Ntah la, maybe sebab lumrah dunia yg sume orang nak kejar duit, berlumba-lumba family-family postgrade berniaga. Baguslah sunnah. " 90 peratus rezeki datang dari berniaga" . Aku pon suke berniaga. Kalau x xwujud lah mysmallarsenal. Tapi dah sume nya nak berjual. Aku suka juga bile ada jual-jual ni, rasa la macam kt malaysia. Aku x suke sebab aku x leh makan! huhuhu..

Lagi satu, sekor-sekor macam x nak kalah. Siap ada 4-5 menu. Aku pon x tau ape sebenarnya yg aku racau-racau nieh.. Angin perut naik ke kepala kot. huhuhu...


Bila dah besar tua bangka jadi cenggini la .. huhuhu

Nostalgia Ramadhan:

X banyak kot yg aku boleh recap sekarang. Puasa kat Malaysia cam biasa.Sejak aku sekolah menengah sampai la habis KMB. Xbanyak cabaran dia. Meh aku citer puasa-puasa aku kt NZ sejak 2005. Maybe byk benda menarik nak dikongsi :)

2005

Rasa cam budak bodoh je masa tu. ye la, bulan puasa tu la aku dok nak memulun untuk health science sebab aku dah screw up 1st half sem 2. So hari-hari weekdays memang aku bukak puasa sorang-sorang kat rumah. Makan apa? erm.. x ingat sangat. Tapi menu wajib ialah kurma, air milo panas, dan nasi berlauk. Masak terus untuk 3-4 hari. Ada nasi ayam, nasi lemak, nasi goreng ayam, sambal ikan bilis etc.

" ko apehal x datang buke masjid?" tanya seorang senior kepada aku. "ko ni xbagus la, x join masyarakat, kitorang sini berbuke, cuci-cuci dan solat sume"

Suke ati pundek ko je ckp aku x bagus. Bagus apa aku mantapkan skill masak aku, organise, lepas masak terus g tutorial kt TOROA pastu terus g library study. Sebelum tdo aku layan terawih. Dah bangun tido layan tahajud sume. Ko mufti ke? aku tau la korang g buke masjid sebab malas masak n sep. Sep la x yah masak. xyah masak, makan preeeeee!!! pastu condemn org. Lupikir la sendirik! neway cter lama. Tapi aku g gak buke masjid kadang-kadang weekend bila2 aku rs nak g. ye la.. nnt kan jadi orang yg x bagussshhhh... ;P

2006

Sama je kot lebih kurang.

2007

Pon lebih kurang

2008

Xingat sangat.

Nanti da ingat aku tulis la dlm sambungan berikut nya..

Pengajaran:
Sume orang lebih kurang sama je.. sblm ngata orang.. cermin diri dulu. Sume orang pon mata duitan kan?



Episod lepas : Diari Ramadhan part 1

No comments: