Wednesday, August 26, 2009

Tazkirah Ramadhan 2- Panduan Menjelang Peperiksaan

Entry kali ni aku nak tujukan khas untuk cikjam@Ajam yg bakal menduduki UPSR xlama lagi. Walaupun ianya berkenaan dengan peperiksaan, mungkin pada pandangan mata fikiran korang xde kene mengenanya dengan Ramadhan, korang sememangnya silap!!

Apa kejadahnya aku nak citer pasal panduan menjelang peperiksaan? Actually, ini lebih kepada amalan-amalan yg menguatkan jiwa, rohani, dan hubungan kekeluargaan. Yg mana bagi kita umat Islam tersangat-sangatlah penting. aku ulang. tersangat-sangatlah penting.

So, disini aku pastekan, juga koleksi aku 5 tahun lalu, Alhamdulillah, sangat2 berguna dan banyak membantu aku dalam menghadapi peperiksaan. Boleh lah anda semua mencuba. dan cikjam, gunalah bulan Ramadhan ni untuk melatih diri membina kekuatan rohani, dekat diri dengan yg Maha Pencipta. InsyaAllah, x rugi.... kerana di situ usaha mu akan di berkati.

................................................................................................................................

Assalammualaikum TM dan Semua,


Inilah yang saya dan suami lakukan ketika anak-anak kami mendudukki peperiksaan dan untuk lebih senang difahami saya tuliskan format ini dalam bentuk point.

1. KEHARMONIAN. Point yang pertama ini TERAMAT penting bagi ibubapa iaitu wujudkan KEHARMONIAN dalam rumah. Ibubapa jangan bertengkar semasa sendiri begitu juga anak-anak yang lain yang tidak mendudukki peperiksaan, jangan bertengkar tetapi hendaklah mewujudkan suasana ceria



2. SOLAT. Jangan sekali-kali meninggalkan solat samada ibubapa ataupun pelajar sendiri. Iringi solat fardhu dengan solat sunat. Sebelum melakukan solat-solat sunat yang lain dahulukan solat sunat taubat dahulu agar diri kita bersih dari dosa samada kita sedar ataupun tidak. Bila diri kita bersih InsyaAllah mudah-mudahan Allah makbulkan doa kita agar anak ataupun pelajar itu sendiri akan mendapat keputusan cemerlang.




3. DOA. Ibu-ibu berdoalah seberapa banyak yang termampu untuk anak-anak mendapat keputusan yang cemerlang. Saya lebih tekankan ibu dari bapa kerana doa ibu lebih dekat dengan Allah kerana sifat yang Allah kurniakan pada kaum wanita iaitu lebih bersifat penyayang dan emosional



4. AL-QURAN. Samada ibubapa ataupun pelajar amalkan membaca ayat quran walaupun sebaris ayat sehari. Jadikan amalan membaca al-quran dalam kehidupan seharian.


5. MAKANAN. Jika mampu sediakan sendiri makanan untuk anak-anak kerana apa yang selalu saya amalkan sambil memasak saya akan berzikir dan berdoa kesejahteraan di dunia dan di akhirat untuk keluarga saya.


6. KEBERSIHAN. Jagalah kebersihan dalam rumah, supaya anak akan lebih merasa selesa/tenang dan bila selesa/tenang akan melahirkan rasa rajin untuk mentelaah pelajaran. Pastikan kesihatan anak-anak dalam keadaan baik


7. TV/RADIO. Hadkan masa untuk menonton TV ataupun mendengar radio. Dalam rumah saya dari hari Isnin hingga jumaat TV tidak dibenarkan dan jika suami ingin menonton berita beliau akan menonton TV di dalam bilik tidur.


Hari Sabtu dan Ahad saya memberi mereka kebebasan tapi masih mengawal rancangannya. Walaupun dari Isnin hingga jumaat tidak boleh menonton TV tapi saya menggalakkan mereka membaca surat khabar melayu/inggeris agar mereka tidak ketinggalan hal ehwal semasa.



Ini mungkin nampak keterlaluan tapi jika anak-anak telah terbiasa dari kecil lagi mereka dengan sendiri akan mendisiplin diri mereka. Sekarang saya tidak perlu mengingatkan mereka supaya jangan membuka TV.


8. TEMAN. Walaupun saya tidak pandai tentang subjek-subjek masakini (dah lama tinggal bangku sekolah) saya masih duduk bersama mereka ketika mengulangkaji dan menyediakan minuman panas seperti milo ataupun holick dan saya elakkan memberikan mereka minuman yang mengandungi kafein. Sambil menemani mereka saya akan membaca buku/kitab dan paling tidak pun nove


MENJELANG HARI PEPERIKSAAN




9. CUTI. Digalakkan agar ibu mengambil cuti semasa anak-anak mengambil peperiksaan kerana kebanyakkan anak-anak lebih selesa dengan ibu kerana ibu walaupun perkara itu remeh sekalipun dia tetapkan akan mengambil berat.



10. ALAT TULIS. Walaupun anak telah meyediakan kesemua kelengkapan peperiksaan tapi sebagai ibu, hendaklah kita memeriksaan sekali lagi termasuk IC dan juga slip peperiksaan.



11. TIDUR. Suruh anak tidur awal termasuk diri ibu sendiri agar tidak terlewat bangun pagi. Bangunlah awal sedikit dari hari biasa.




12. SARAPAN. Kebiasaan saya setiap kali anak-anak saya akan ke dewan peperiksaan, saya akan menyediakan sarapan pagi dengan buah-buahan contohnya betik, jambu batu/air dan saya elakkan buah-buahan yang berasid.


Di samping itu juga saya akan menyediakan bubur nasi yang dicampur dengan ayam ataupun ikan, kentang (macam bubur asyura) yang pasti sarapan yang mengandungi protein dan saya akan elakkan sarapan yang pedas dan berminyak.


13. AIR KOSONG. Saya akan bekalkan anak saya dengan air kosong kerana otak anak memerlukan oksigen dan yang pasti air itu tidak tercemar dan memudaratkan kesihatan anak saya.


14. MELANGKAH. Ketika anak melangkah keluar rumah pastikan anak-anak memohon ampun dan maaf dari ibu/bapa. Selepas anak saya memohon maaf saya akan membaca doa di kepalanya agar Allah melapangkan dada dan tenangkan fikirannya ketika menjawab soalan kemudian saya ikuti dengan membaca Ayatul Kursi dan saya memaafkan segala kesalahannya dan menghalalkan segala-galanya. Suami saya akan melakukan perkara yang sama dan memberi minum air yassin yang dibacanya sendiri.



15. AWAL. Pastikan sampai di pusat peperiksaan setengah jam lebih awal dari masa peperiksaan agar anak dapat melapangkan fikiran mereka.


16. WUDHU. Selalunya saya yang menghantar anak saya ke dewan peperiksaan Apabila sampai di pusat peperiksaan saya akan menyuruh anak saya mengambil wudhu agar dirinya sentiasa bersih dan mudah-mudahan Allah lindunginya dari gangguan syaitan yang sentiasa mengoda manusia.


17 PESAN. Saya tidak akan menasihatkan/berpesan kepada anak-anak saya di saat-saat akhir beliau akan mendudukki peperiksan. Saya hanya ucapkan 'SEMOGA ALLAH MEMBERKATI ANAK IBU' ketika mereka keluar dari kereta.


18. PERANAN IBU DI RUMAH. Selepas menghantar anak ke pusat peperiksaan saya terus pulang ke rumah. Ketika anak saya berhempas pulas di dewan peperiksaan saya pula akan berhempas pulas di rumah dengan menunaikan solat sunat taubat/hajat serta berdoa untuk kecemerlangan anak saya dan seterusnya saya akan membaca al-quran.


19. MAKAN TENGAHARI. Saya akan masak untuk makan tengahari dan kemudian akan membawa bekal makanan untuk anak saya yang sedang menghadapi peperiksaan jika peperiksaan sehari suntuk. Saya menemaninya makan di kantin.






Sama-samalah kita berdoa semuga anak-anak kita berjaya dengan cemerlang.

SOLEHAH
....................................................................................................................................

Terima kasih aku ucapkan kepada saudari Solehah. kiriman anda amat bermakna sekali. Renung-renungkanlah... Selamat Beramal!

>p/s: Sorry la panjang nak mampos...dah nama pon tazkirah, mestilah panjang ngok!! aku saja je nak uji kesabaran korang membaca .... Assobru minal iman!

No comments: