Friday, August 14, 2009

Cibaiii!!!!

"Cibaiiiiii!!" Jerit aku ketika makan.

Pelempang kepanggggggggg!!!!!!

Aku kene pelempang kepit dengan mak.

Tersembur lauk-lauk makan malam yang aku baru suapkan ke mulut.

"mana belajar?" tanya mak kepada aku.

" padang". pendek je aku jawab. sambil air mata bergenang. terasa perit pipi aku kanan dan kiri dek lempangan kepit penuh padu.

"Besa tuh. pi padang belajaq benda x elok, pastu cakap kat kakak macam tuh"

" dah dia cibaiiii, sape suh...." " pelempanggg... kepangggggg" sekali lagi aku makan pelempang, xsempat aku nak habiskan ayat-ayat ketidak puasan hatiku kepada kakak ku yang mencari gadoh.

Nota: kejadian berlaku sekitar tahun 1994 di mana aku sendiri xtau makna vocab baru yg aku belajar petang tu. Cuma aku tau sesuatu yg orang unkapkan apabila marah dan menyebabkan orang yang satu lagi berasa marah juga.

Pengajaran: Perkataan-perkataan yg x elok ni, xpatut kita cakap kat sapa-sapa pon, x kire lah orang tu buat apa kat kita. Tapi biasalah, aku pandai memberi nasihat, tapi kadang-kadang lagi teruk daripada tu aku penah cakap. Sesungguhnya perbuatan, perkataaan dan tingkah laku kita mencerminkan peribadi kita, pemikiran kita, dan akhlak kita. Seelok-eloknya bawalah beristifar dan selawat ketika amarah mencengkam jiwa kita.

No comments: