Sunday, August 9, 2009

Jangan sekali-kali mengaku kalah!!



Kadang-kadang kita rasa kita down, kita x bernasib baik, shit happens, or maybe shits happen ( too many shits at one time or maybe you cannot shit at all!). Tengok sekeliling kita, kadang-kadang kita rasa banyak benda yang kita nak tapi kita x dapat, tapi sekurang-kurangnya, kita ada banyak benda yang orang lain nak tapi x dpt. Kita ada abah, mak, adik-beradik dan kawan-kawan yg selalu ada dan menceriakan hidup kita.

So, tiap-tiap kali aku down, tapi lately ni jarang down sbb aku makin kuat tapi selalu letih..badan dah xkuat tapi masa aku down-down awal tahun hari tu, aku tengok balik video ni..aku rasa x ada sebab kita nak rasa down, atau sedih atau apa-apa lagi emosi negatif yang boleh menyebabkan kita stuck dan xleh nak move on..

X kira berapa kali kita jatuh, kene berusaha bangun, walau macam mana pon, xkira lah kalau terpaksa merangkak, mengengsot atau apa-apa lagi, sebab orang x tengok banyak mana atau tinggi mana kita mendaki, orang tengok betapa kuat nye kita mendaki sebab kita sendiri akan lebih menghargai susah-payah jerih-perih satu pendakian mencapai cita-cita. Kalau kita berjaya macam mana pon, orang akan ingat kita sekejap je.

Tanya lah sapa-sapa orang dekat mana-mana beberapa soalan basic. Siapakah orang yg pertama mencipta telefon, siapakah pemenang noble prize 5 tahun lepas, siapakah pelajar cemerlang SPM malaysia 2000. Haram. Xkan ada orang yg ingat sebab satu kejayaan itu lebih bersifat seasonal, tapi usaha dan kegigihan itu sesuatu yang berkekalan.

Jangan putus asa! gambate ne!! chayyook2!! aja-aja fighting!! wafakkallahu binnajah!!

No comments: