Monday, November 2, 2009

Mutual Funds/ Unit Trusts vs "Main" Shares

Dalam byk2 entry aku, x pernah lagi aku tulis psl kewangan.. so kali ni, aku nak jemput bro Otai Budget menulis di sini dalam ruangan sembang duit di Lebah Putih..
_________________________________________________

By: Otai Budget


Okay, investment mane lg bagus? and lg kurang risiko? mutual funds kerr.. main shares? Okay dlm post nie kite discuss dulu benefits yg kite leh dpt from mutual funds. If aku nak compare due2 skang, x tdo lar aku mlm nie. huhu...

To begin with, mutual funDs and unit trust same. Hehe.. ade org still confuse pasal due2 investement nie. Aku pun dulu confuse gak mule2. Basically dlm unit trust korang bg duit korang kat someone, diorg manage and diorg decide ape investment terbaik. Normally mutual funds nyer portfolio investment ade shares, bonds, properties, commodities, and etc. The main objective is to diversify (mksudnyer mempelbagaikan) korang nyer investment.



Sape yg x paham or still x clear, camnie mechanism dieq..

Lets say Bank X bukak satu mutual funds investment nie. Duit yg dieq dpt drpd investors diorg invest dlm 1000 company kat China. Harge satu unit mutual funds, Bank X yg tentukan. Harge tu bergantung pd overall performaance 1000 company kat China tu.

Duit korang --> invest, --> Bank X --> invest --> dlm 1000 company kat China.

Secare tidak langsung kite leh ckp yg korang actually invest dlm Bank X, and Bank X yg invest dlm macam2 investment kat China.

Hopefully korang paham. Jgn bertambah pening lak.

Biase nyer, funds manager yg promote mutual funds akan cakap "dun put all your eggs in one basket".................


**Untuk pembacaan seterusnya pasal isu ni @ orang putih kata 'read more' boleh la klik sini.

6 comments:

yana hashim said...

haa. dpt pun..

amboii.. ade ruangan jemputan? sape plak pasni?

jemput la mak ko?

Asmoham said...

boleh2.. tp xtau dia nak tulis pasal pe.. kekekeke.. ko nak tulis pon bole.. tp xleh panjang2 sgt.. kekekeke

FdausAmad said...

gua dgr pisto lu problem beb

Asmoham said...

agak arr. gua agak tensi cket. ada custumer bangang x reti gune revolver gua dia wat jahanam pastu suh gua repair or refund. Obviously bnda alah tu jahanam sbb mamat tuh "ronyeh" smp internal mechanical damage kat trigger. skg ni dok main kau tuduh aku, aku tuduh kau wat rosak.. dan yg pasti mamat tu cube rogol duit gua diatas kebangangan diee.. ni cabaran pertama gua. cabaran kedua gua ialah pistol hilang dalam pos. Desert Eagle yg ntah sape songlap pn gua xtau..

yana hashim said...

wei.. blog sendiri pun aku liat nk tulis.. ni kn nk tulis blog org.. dh tulis sekali sekala.. sure la pjg..

Philip said...

I read so much useful data above!
jayco eagle travel trailer | natural cures for anxiety | how to treat adrenal fatigue