Sunday, November 1, 2009

Kecacatan Filem Setem!




Bontot aku rasa panas, telinga aku panas, hati jadi x keruan dan gelisah lepas aku terkenangkan satu babak dalam filem Setem, filem terbaru arahan Kabir Bakhtiar.

Babak mana bro? Apa yg cacatnya?

Sebelum aku terangkan kecacatannya.. aku nak kasi korang tutorial sikit.

Anatomy sepucuk pistol adalah seperti berikut:





Model kat atas ni ialah Glock buatan Austria. Yg digunakan dlm Setem oleh Bront Palarae ialah Beretta M92. Walaupon 2 model ni xsama, anatomy derang lebih kurang je. Ada frame, recoil spring, barrel, top slide dan juge magazine.

Cane pistol automatik berfungsi?







So momentum letupan catridge peluru akan kuarkan gas yg kemudiannya menolak slide ke blakang, then dia load the next catridge. casing catridge yg tadi tu secara automatik akan di eject ms pergerakan slide ke blakang. sume mechanism ni berlaku x sampai satu saat pon. seriously!

Bile dah abis peluru dlm magazine, momentum n gas dari peluru yg last akan tolak slide ke blakang, tp slide xleh kembali ke posisi asal dek kerana plate ( yg lapik peluru) dlm magazine dah block slide tuh. Maknanya slide akan berada dlm keadaan locked, mcm gmbar kedua kat bwh ni.



Pistol ni la yg Bront gune tuh..

Tutorial dah abis. Korang lak nilai sendiri clip dari filem Setem nieh n tumpukan perhatian pada minit 5:33 . Fumble gile! peluru dah abes, slide dah la x locked postition, dah tu dok gerak-gerak depan blakang. Mana dia dpt momentum klu dah xde peluru yg diletupkan? Nmpak tibe2 "Burn" macam bodo gile,xtau ape2 psl senjata. Hilang semua keotaian dia dlm filem tuh.. langsung kantoi Khabir gune Airsoft.. kekekekeke




** Pak Cik khabir oiii.. kalau la xnak filem ko kene gelak ngn peminat filem aksi, xyah la bwk filem ni ke international level. Pegi baiki dulu Scene kat atas tuh. Aku dah elok-elok respect n kagum dgn CGI pluru, shell casing sume terus ketawa terbahak-bahak. guling-guling atas lantai.Fumble gile wooiiii!! adik aku yg baru lepas UPSR pon tau basic pistol otomatik..


**nanti aku volunteer jadi consultant sinematografi n choreografi senjata utk filem-filem ko ok... murah je, bayar dlm RM 10 K.. x byk pon.. kekekekekeke

**kepada die hard fan filem nieh, korang google la ke, tanya la pakcik-pakcik askar ke polis ke, xpon pakcik google.. sumpah aku 100% betul psl betapa fumble nye scene nieh..

No comments: