Friday, November 13, 2009

Haeundae VS Taloompuk





Sebelum aku nak review 2 buah filem nieh, sape masih ingt entry psl budak-budak medic ?

Sekali lagi aku nak ulang, walaupun aku dah tulis kat disclaimer ** sume tu pendapat aku sendiri + cerita2 dari sumber2 sohih, dan gmbr2 xde kaitan ngn caption. cume nak kasi entry lagi panas dan menyengat. Sape2 yg rasa marah gambar dia aku ambik... deyy tambii, itu gmbr klu korg dah upload kat facebook, myspace, friendster atau mana2 laman sosial dah jd HAK MILIK PUBLIC.

Tu la, x baca term and agreement betul2 main I ACCEPT je x baca smp abis. Kalau gi court pon komfem aku menang. kekekekekeke.. Ok stop.


Haeundae, sebuah pantai kat Busan klu x silap aku adalah nama asal citer Tidal Wave (US) atau pon Tsunami (Malaysia). Aku memula tgk cam mantap je sebab trailer dia sama2 kuar kat youtube dgn filem 2012.

Apa yg menyebabkan aku tertarik nak tgk filem ni?

Sbb ramai org ckp best n sedey etc. Dan sememangnya sedey tp blm cukup utk wat aku nangis. Apa yg menarik dlm cerita tersebut ialah bagaimana dia olah beberapa kisah cinta di sebalik tragedi bencana alam yg melanda pantai Haeundae. Dalam perjalanan kisah cinta watak-watak tu pulak diselitkan lagi konflik2 keluarga, konflik perniagaan dsbgnya yg mmbuatkan aku dah judge org tu mcm tu org tu mcm ni etc.. JUDGEMENTAL. Yang akhirnya apabila tsunami berlakau, persepsi kita terhadap org lain sama-sama berubah. Sekali air bah. sekali pantai berubah!

Ada org ckp ni ibarat filem Titanic versi Korea. Namun begitu, kalau nak samakan dgn filem Titanic better korang tgk Titanic versi Thailand yg x berapa nak happy ending cam Haeundae.

Yang aku maksudkan dgn Titanic versi Thailand ialah filem Taloompuk. Kisah percintaan teruna dan dara berbeza agama iaitu Budha dan Islam. Tentangan keluarga, kejahatan dan kebusukan hati saudara seagama dan bencana yg menimpa menjadi sajian utama filem ni. X kire sape, yg baik, jahat, Islam, Budha sume kene balun ngn Tsunami. Belum ada lagi rasanya citer Malaysia yg nak wat ala2 gini. eh ada kot...citer Bohsia- Jangan pilih jalan Hitam... kekekekekeke


Neway, kpd sape2 yg belum lg tgk 2 citer ni.. better pegi la usha. Layan insap sepam dua... At least asyik pangkah2 org ckp org tu itu ini, nnt one day org tu kot yg tolong ko ms ko dah semput nyawa-nyawa ikan bak telur di hujung tanduk!




** aku kene headshot dua tiga das gak ms layan Haeundae.. insap lah kejap.. tp xleh lama2..klu x lebah putih gulung tikar la beb.. kekekekeke

2 comments:

ihsan_huhu said...

telur aku di pangkal tanduk

Asmoham said...

hahahaha.. tu telur asin bang. ucuk! kekekee..

P/s : aku doakan tanduk tu tumbuk 2 pasang kaki cam seekor amphibian tuh.. hahhaa