Sunday, March 20, 2011

Polis Moral

Aku perasan ada something dodgy dan tak best pasal 'peel' masyarakat kita.

Benda berkaitan rapat dengan moral- akhlak- dan yang berkaitan memang semua orang berlumba-lumba menjadi jaguh dan melabel itu ini 'as if yang berkata-kata itu maksum'.

Banyak contoh-contoh mudah dan ianya paling ketara di media-media kita.


Memanglah kita ni masyarakat Melayu, Islam dan ketimuran. Aku bukan nak menyuntik idea liberalism seperti Nami tehtarikgelasbesar namun memang ada benar kata-katanya.

Isu cerita Cik @ Cikgu Syida dari Parit dan video-video mimingnya di Youtube... memang beliau cool.. dan 'kreatif' tapi banyak pulak minah-minah yang komen dan tegur-tegur berkenaan maruah, etika perguruan, identiti wanita muslim, dan lain-lain.

Hmm.. maybe satu benda yang orang tak sedar, bile individu itu sendiri yang pilih untuk jadi glamour atau berstatus celebrity, rasa-rasanya ada ke code of conduct untuk artis-artis ini bertudung, bermaruah, menjaga perbatasan, pergaulan dengan bukan mahram ?

LOL

cerita dia aku google la saja-saja nak tengok apa cerita , dalam ramai-ramai yang kutuk-kutuk itu ini, siap bukak cerita-cerita peribadi yang mengaibkan beliau boleh dikatakan semua polis moral internet ini menulis semata-mata untuk menaikkan traffic blog masing-masing dan menggemukkan akaun nuffnang mereka.

Sama macam media polis moral seperti Metro. Tak habis-habis cerita seks, janda kehausan, sumbang mahram, dan lain-lain . Tapi mereka sebenarnya menjual cerita seks. Tabloid + sex sells = untung!

..................................................................................................................

"Leh, kalau adik or anak kau buat macam Cikgu Syida kt youtube ko chill x? "


" Hahahaha..."

"Of course la...

"Aku ketuk kepala dia"

"Asal? "


"Errr...... Aku ingat lagi dulu aku kecik-kecik baru je naik stage joget-joget dengan Ifa Raziah time dia baru sehari jadi artis dekat pertandingan pidato sekolah-sekolah rendah anjuran Rtm dan JPS, habis biru lebam-lebam paha aku mak aku tala!"

3 comments:

Frodo Baggins said...

komen aku tuk cikgu sheeeda memula weird but something else


ehkekekekkee

kumainnn ifah raziah?
hahahha

Asmoham said...

dia okay cube jd penghibur tp sometimes weird dan erk...

Ifa Raziah dulu-dulu zaman 15 tahun dulu.. time tu pon kt media kuar nama saripah rodhiah lagi.. haha

Kristopher said...

Pretty helpful info, lots of thanks for this article.
cool keychains | leopard flats | Mississauga hotels