Monday, October 19, 2009

Apabila Haiwan dilayan seperti Manusia..

Teringat aku beberapa tahun dahulu. Seorang rakan aku, memulakan perbualan berunsur sedih.


"Ish, I risau la Encik Asmoham.. dah bape hari Ilyas merajuk ngn I. I ajak dia makan, dia x nak. Pastu bile I panggil-panggil dia, dia paling muke dia xnak pandang I pon "


rungut Anne, salah seorang gadis genit kat campus aku dulu.


" Mujur la ada Tasya, dia je yang rajin layan I, x sombong n sgt friendly ngn I" tambah Anne.


Kelihatan senyum simpul terukir di wajahnya. Mungkin kekecewaan terhadap boifrennya Ilyas terubat dek kemesraan sahabatnye yg sorang lagi, Tasya.


Aku cube buat-buat otai dalam bab-bab relationship nieh.. " U cube la call Ilyas, pujuk-pujuk dia.. mana la tau u ada tersalah cakap ke apa.."


"Ish u nieh Asmoham.. u gile ke..? Ilyas ngn Tasya tuh ikan emas I la.. I baru je beli hari tuh.. x sempat gtau u, Ilyas dah wat perangai ngn I... eeee, geram betul I!"


Damn! remuk redam hati aku. Rasa bagai dihiris-hiris oleh pisau pemotong daging sambil diperah-perah asam limau. Lahanat la kau Anne. Asal sesuke ati ko je perkotak-katikkan perasaan kemanusiaan aku. Apehal la ko gi namakan haiwan-haiwan akuatik ko tu sempena nama-nama glamer kawan-kawan kita.





anjing yg di 'zorro' kan.. kesian..




anjing ni sedih sbb kene paksa jd darth vader




esok besar dia makan org sebab ingt dia rimau




Beberapa bulan selepas tu, aku balik ke Subang Jaya semasa cuti summer. Almaklumlah, family aku pindah masa aku kat Otago lagi, so memang aku x kenal la sangat jiran-jiran sebelah rumah.


Suatu hari, masa aku tengah dok khusyuk sapu sampah belakang dapur., terdengar jiran belakang rumah aku bersuara.


" Man.. Man.. oooo Man.. meh balik makan meh... dah tengahari rembang nih"


Kedengaran suara Mak Lijah memekik-mekik memanggil anak lelakinya barangkali.


Beberapa minit kemudian, muncul seekor kucing hitam buruk bertompok-tompok comot hitam oren dan coklat. Di hidungnya jelas sekali tompokan hitam pekat yg x balance membuatkan rupa kucing itu kelihatan sangat jahat seperti kucing si pencuri lauk.


" Balik pon ko Man.. meh makan ikan rebus nieh.. asal la gi main dalam longkang macam dah x mau balik.. pi la lagi kawan ngan kucing-kucing bangsat tuh.."


Dalam hati aku, aku mnyumpah-nyumpah kedua-dua tuan dan kucingnya.


Apakejadah nya di namakan kucing dia Man. Gile ke apa. tu nama arwah datuk aku. Xpasal-pasal kang tersedak si arwah, atau sape-sape lagi yg nama dia Othman, Abdul Rahman ataupun Man Kidal.Ni dah kes naya nieh..


Lagi satu, si Man tu la yg selalu dok pau lauk dlm tudung saji kat rumah aku. 2 kali aku kempunan makan ikan keli goreng garing sebab "Man" dah pau dulu siang-siang lepas Maid aku masak.





Sarah dress up sebelum gi dating ngn Farid Kamil





anjing yg akan lari lintang pukang bile jumpe 'Man'



Aku xtau la korang cane, tapi bagi aku perlulah kita balik ke basic. Binatang-binatang ni xkesah la kita sayang banyak mana pon, x yah la bagi nama orang. Aku x tau ape hukum dia tapi sebagai manusia, aku sendiri pon jadi keliru, yg dipanggil tu binatang ke orang.. inikan pula binatang tu. Ape salahnya panggil tompok, hitam, belang atau apa-apa nama classic utk haiwan-haiwan peliharaan.


X ke naya nanti satu hari kucing yg bernama Man tu kapel dgn Faridah anak Datin K yang cun melecun tuh. Ye la, Man ingat dia tu orang. Faridah lak hari-hari dok ngorat Man "miaw.. miaw" everytime pas turun bas balik dari SMK USJ8 walaupun Man tu cume seekor kucing pencurik lauk yg hodoh... kekekekekeke





skali lagi konflik identiti berlaku.. salah siapa?




Perlukah mamat ni menangis x berlagu kalau x lepas selection?





Ni la kawan baik michael scoffield yg xkuar TVsbb direjek FOX studio








*Sape-sape yg masih ingat cerpen Pusaran dalam Antologi Anak Laut ( form 4) kalau x silap aku. Kalaulah si Pusaran tu nama dia ditukar jadi Syafiq ke , Amirul ke.. x ke lagi haru biru citer tu bile nak sembelih wat korban.. huhuhu..


No comments: